Zupa czosnkowa, która rzeczywiście działa!

Mocna zupa czosnkowa,
która wydobywa wszystkie właściwości czosnku! 😉

Zupa czosnkowa



Uwielbiasz smak czosnku? A może zależy Ci głównie na jego właściwościach zdrowotnych? Tych jest rzeczywiście ogromna ilość! 💛 Czosnek jest naturalnym antybiotykiem, ma silne działanie bakteriobójcze, grzybobójcze, pomaga zapobiega infekcjom wirusowym. Jest też świetnym antyoksydantem, ma właściwości przeciwzakrzepowe, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza zmiany miażdżycowe, wspomaga trawienie, niszczy pasożyty jelit, a nawet działa antynowotworowo!

Wow! Naprawdę, sporo tego! I to jest powód, dla którego tak wiele osób sięga po zupę czosnkową w okresie jesienno-zimowym. Tylko dlaczego... tak często zabija się jego właściwości?
😓

Najlepiej oczywiście spożywać świeży, rozdrobniony czosnek. Po obróbce termicznej co prawda traci właściwości bakteriobójcze, jednak zachowuje np. przeciwgrzybicze. Im krótsza obróbka, tym lepsza.

Bardzo ważne jest też również to, żeby rozgnieść czosnek na ok. 10 min. przed obróbką cieplną. Alicyna (odpowiedzialna w czosnku za szereg jego właściwości: bakteriobójczych, grzybobójczych) powstaje w procesie zapoczątkowanych właśnie przez rozdrabnianie, siekanie, czy gryzienie, ale dopiero po kilku do ok. 10 min. Także przeciskanie czosnku bezpośrednio do potrawy (co często pewnie zauważasz, w różnych programach kulinarnych) - ma sens tylko wtedy, gdy chodzi Ci jedynie o sam aromat czosnku 😉 Bez odstawienia czosnku, nie skorzystasz z pełni jego zdrowotnych właściwości!

Żeby więc jak najlepiej wykorzystać działanie czosnku (ale też wydobyć mocny aromat) podaję go w tej zupie czosnkowej na rozmaite sposoby: w formie świeżej, jak i poddanej krótszej i dłuższej obróbce. I zawsze, wcześniej rozgnieciony/wyciśnięty/posiekany i odstawiony na ok. 10 min. To daje nam pewność, że odpowiednio skorzystamy z jego właściwości.

Smacznego dnia!



Mocna zupa czosnkowa

ilość: ok. 2,5 l zupy
potrzebujesz: dużego garnka, noża, deski i ewentualnie wyciskacza do czosnku



SKŁADNIKI:

  • 2 l rosołu albo wywaru warzywnego, w ostateczności wody
  • 12-13 ząbków czosnku
  • 750 g ziemniaków
  • 2 cebule
  • 1 por (może być z gotowania rosołu, jeśli nie jesz wegańsko)
  • 1 łyżeczka cząbru
  • sól i pieprz do smaku
  • tłuszcz do smażenia (olej, masło, czy nawet smalec)
do podania:
  • ½ - 1 ząbek czosnku / os
  • połowa garści natki pietruszki /os
  • grzanki


PRZEPIS:

3 ząbki czosnku przeciśnij przez specjalny wyciskacz (albo drobno posiekaj) i odstaw na 10 min. Obrane ziemniaki i cebulę pokrój w dość drobną kostkę. Pora (świeżego lub z gotowania w rosole) pokrój w talarki.

W garnku rozpuść tłuszcz i podsmażaj na nim cebulę wraz z porem. Następnie dodaj ziemniaki, czosnek i łyżeczkę cząbru. Dobrze wymieszaj i smaż przez chwilę razem. Następnie zalej rosołem/wywarem lub wodą. Gotuj do miękkości ziemniaków.

W czasie gotowania rozgnieć i przeciśnij (albo posiekaj) 9-10 pozostałych ząbków czosnku. Zrób to od razu, bo one powinny odczekać 10 min przed dodaniem do zupy.

Gdy ziemniaki w zupie będą miękkie (zupa zacznie prawdopodobnie już wrzeć), wyłącz gaz. Dodaj szczyptę soli i pieprzu, pozostałe rozgniecione ząbki czosnku i zblenduj całość.

Polecam podawać ze świeżym posiekanym czosnkiem wraz z natką pietruszki oraz grzankami.

Dodatkowe wskazówki:

  • Jeśli nie lubisz zupy kremu, nie blenduj ziemniaków. Pozostaw tak jak jest, po prostu na koniec dodaj 9-10 rozgniecionych ząbków czosnku i dokładnie wymieszaj.
  • Zupa czosnkowa świetnie smakuje też z dodatkiem mięsnym.
  • Jeśli zależy Ci na podbiciu tłuszczy, dodaj do zupy śmietanę lub wlej na talerz z zupą, trochę oliwy.



Orientacyjny koszt całości: +/- 30 zł

(na bogatym rosole, przy wywarze warzywnym lub wodzie będzie o wiele, wiele tańsza)

Zupa czosnkowa na przeziębienie


Zupa czosnkowa o właściwościach przeciwbakteryjnych

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © CZYSTY SMAK , Blogger