Makaron w sosie ze zsiadłego mleka

Makaron w sosie ze zsiadłego mleka


Zsiadłe mleko do obiadu



Sos ze zsiadłego mleka


Nie przepadasz za zsiadłym mlekiem, ale chciałbyś/abyś czasem się nim zajadać ze względu na korzystne bakterie wzmacniające naszą odporność?

Zaręczam, że taki obiad z zsiadłym mlekiem zje każdy, kto w innej sytuacji z trudem przełyka to mleko!
😉 Tu smak zsiadłego mleka jest na tyle zamaskowany, że spokojnie każdy go zje ze smakiem. Na zdjęciu jest akurat makaron pełnoziarnisty, ale spokojnie można takie danie przyrządzić w wersji niskowęglowodanowej, z makaronem z cukinii lub shirataki. Wtedy warto tylko nieco mocniej doprawić danie!

Ten makaron najlepiej nadaje się latem, bo jemy go na zimno (żeby nie podgrzewać niepotrzebnie zsiadłego mleka i nie pozbyć się dobroczynnych bakterii, którą wpływają na nasze zdrowie i odporność).

Smacznego dnia!


Makaron w sosie ze zsiadłego mleka



ilość: 2 porcje
potrzebujesz: kilku garnków, durszlaka

SKŁADNIKI:

  • 100-120g makaronu (tradycyjny - polecam pełnoziarnisty - lub w wersji niskowęglowodanowej: shirataki - przynajmniej 200g czy z cukinii - 200-300g)
  • 300g brokułów (świeży lub mrożony, poza sezonem)
  • połowa średniej wielkości cebuli (albo 1 mała)
  • 4 ząbki czosnku
  • 3-4 jajka
  • dowolny tłuszcz do podsmażenia cebuli (2-3 łyżki wystarczą)
  • 1 łyżeczka ziół prowansalskich
  • sól i pieprz
  • 200g zsiadłego mleka
  • 80ml śmietany 18 % (możesz dać i 12 lub 24%) - ok. 4 łyżki z górką (opcjonalnie możesz użyć jogurtu greckiego)


PRZEPIS:

Jajka wyjmij z lodówki, a czosnek drobno posiekaj lub przeciśnij przez wyciskasz i odstaw na co najmniej kilka minut.

Zagotuj 1,2 litra wody na makaron. Gdy zacznie wrzeć, lekko posól i dodaj makaron. Gotuj wedle wskazówek na opakowaniu. Przy makaronie shirataki również postępuj według wskazówek na opakowaniu, a przy cukinii, używasz jej surowej i tworzysz makaron za pomocą specjalnej temperówki.

Różyczki brokuła wrzuć na wrzątek i gotuj ok. 5-7 minut. Ja często nawet nie solę tej wody, ale możesz dać odrobinę soli, ew. szczyptę cukru. Ugotowane brokuły przelej zimną wodą lub zalej je taką zimną wodą.

W wodzie po makaronie lub brokule możesz ugotować jajka. Dowolnie, czy na miękko, czy na twardo. Na twardo gotuj ok. 8 min, na miękko ok. 5,5min (przy dużych jajkach, przy małych krócej).
Koniecznie zalej jajka zimną wodą na koniec (zatrzymasz w ten sposób proces gotowania).

W międzyczasie cebulę pokrój w kostkę i podsmaż na patelni (tłuszcz dowolny).

Zsiadłe mleko wymieszaj ze śmietaną, dodaj podsmażoną cebulę, przeciśnięty/posiekany czosnek i zioła prowansalskie. Wymieszaj i na koniec dopraw solą i pieprzem do smaku.

Makaron wymieszaj sosem, brokułami i podawaj z ugotowanym jajkiem.

Dodatkowe wskazówki:
  • Wiem, że standardowo proponuje się niemal 100g makaronu dla 1 osoby, ale tutaj to zdecydowanie za dużo. Ja często staram się nie przekraczać ilości 50g makaronu na osobę. Przy sycących dodatkach - a takie są również w tym przepisie - jest to całkowicie wystarczająca ilość.
  • Jeśli jesz w wersji niskowęglowodanowej np. z shirataki czy makaronem z cukinii, mocniej dopraw całą potrawę


Orientacyjny koszt całości: +/- 10 zł (przy makaronie pełnoziarnistym i cukinii, przy shirataki ok. 16 zł)

Orientacyjne BTW przy tradycyjnym makaronie: 46 / 65 / 110
przy makaronie z cukinii: 46 / 65 / 32
przy makaronie shirataki: 46 / 65 / 25

Jedzenie na odporność

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © CZYSTY SMAK , Blogger