Omlet z topinamburem

Niecodzienna tortilla

czyli omlet z topinamburem i natką


Hiszpańska tortilla z topinamburem

Niecodzienna tortilla czyli omlet z topinamburem i natką

Zapewne każdy zna tzw. tortilla de patatas czyli hiszpańską tortillę oznaczającą omlet z ziemniakami. A próbowaliście ją kiedyś zrobić z topinamburem?

Taka zmiana będzie świetna dla wszystkich, którzy potrzebują niskiego indeksu glikemicznego, bo topinambur ma o wiele niższy niż ziemniaki.

Choć ostatecznie danie ma ponad 50g węgli, to można je zastosować również przy różnych dietach niskowęglowodanowych. Szczególnie jeśli taki omlet dzielimy na kilka porcji. Połową takiego omletu spokojnie naje się osoba dorosła.

Moim zdaniem ta tortilla świetnie pasuje na śniadanie lub kolację, ale na obiad również się nada.

Topinambur cudownie zimuje w ziemi. Kwiecień to jednak taki ostatni moment na jego zbiór (i ew. posadzenie nowego). Generalnie można go zbierać od października do kwietnia. W sklepach jeśli się jednak pojawia to na ogół jesienią. Niemniej, warto po niego sięgać, bo to ciekawe i zdrowe warzywo. Więcej o nim możesz też przeczytać w innych przepisać z topinamburem w roli głównej. Polecam np. frytki z topinamburu lub zupę z topinamburu.

Smacznego dnia!


Omlet z topinamburem i natką


ilość: 1-2 porcje (w zależności czy na śniadanie, czy na obiad)
potrzebujesz: dużej patelni, łopatki, noża, miski, opcjonalnie trzepaczki

SKŁADNIKI:

  • ok. 250g topinamburu
  • 5 jajek (ja używam raczej większych)
  • 2 garście natki pietruszki (ok. pół pęczka, średnio 15-20g)
  • 4 duże suszone pomidory (ok. 15g)
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany
  • 1 łyżeczka cząbru
  • pół łyżeczki słodkiej, mielonej papryki
  • po 2-3 szczypty soli i pieprzu
  • tłuszcz do smażenia (przynajmniej 3-4 łyżki)

PRZEPIS:

Topinambur dobrze wymocz lub opłucz pod bieżącą wodą. Możesz go oskrobać ze skórki, ale nie trzeba tego robić (skórka jest jadalna i pod nią jest najwięcej wartościowych składników, jednakże to obecność skórki może też powodować ewentualne problemy z gazami).

Topinambur pokrój w podobnej grubości plastry (raczej cienko). Podsmaż je na kilku łyżkach tłuszczu - do momentu aż topinambur zmięknie i zacznie się lekko rumienić (ok. 10 min).

W międzyczasie pomidory pokrój w krótki paski, a natkę posiekaj drobniej. Jajka roztrzep dokładnie z dodatkiem śmietany. Do masy jajecznej dodaj pomidory, natkę i wszystkie przyprawy.

Jajeczną mieszanką zalej topinambur na patelni. Jeśli patelnia była już sucha, dodaj trochę więcej tłuszczu.

Smaż na średnim ogniu, pod przykryciem. Po chwili smażenia, podważając omlet, przesuwaj nadmiar surowej masy jajecznej na boki i spód. Jeśli omlet zaczyna się zbyt mocno przypiekać z boku i z dołu, dodaj więcej tłuszczu.

Masa zetnie się ładnie bez potrzeby przewracania, ale możesz także przewrócić omlet w trakcie smażenia (za pomocą talerza) i wierzchnią warstwę również podsmażyć. Mój omlet ściął się z wierzchu po prostu podczas smażenia pod szczelną pokrywką.

Orientacyjny koszt całości: +/- 8,5 zł

Orientacyjne BTW: 49 / 69 / 55


Omlet z niskim indeksem glikemicznym

Danie z topinamburu

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © CZYSTY SMAK , Blogger