Chleb białkowy

Chleb na białkach z czarnuszką


Chleb białkowy

Chleb białkowy z czarnuszką

Chleb z czarnuszką

O chleb białkowy sporo osób pytało mnie na moim Instagramie, więc w końcu zamieszczam tę wspaniałą recepturę. Przepis na ten chleb pochodzi z książki kucharskiej Dieta optymalna Jana Kwaśniewskiego. Ja modyfikuję go, dodając czarnuszkę. Generalnie polecam wszystkim szukającym inspiracji na dietach niskowęglowodanowych. :)

Chleb w sam sobie ma porównywalne ilości węgli i tłuszczu (proporcje są na korzyść tłuszczu, jeśli zrezygnujemy czarnuszki - która moim zdaniem nadaje tu smakowitego charakteru). Jednak ta ilość tłuszczu jest niespotykana w typowym pieczywie, a dodatki na jednej kromce potrafią stworzyć z takiej kanapki mocno niskowęglowodanowe danie.

To jeden z chlebów, który robię najczęściej, bo baaardzo często zostają mi białka, a beza jest nie dla mnie (poraża mnie taka ilość cukru). Białka wykorzystuję też w słodkościach np. w tym pysznym cieście bez dodatku cukru albo w mazurku. Chleb jest jednak praktyczniejszym rozwiązaniem. Świetne rozwiązanie na zagwozdkę "jak wykorzystać białka"?

Sama struktura mało przypomina typowe chleby. Jest o wiele bardziej wilgotna i baaaardzo piankowa. Potrafi być to jednak zaletą. Niektórzy bardzo lubią taki wlgotny, miękki puszek. :) Częstowałam różne osoby tym chlebem (bardzo często w formie grzanek) i wiele go chwaliło.

Po pokrojeniu w kromki, można go jeszcze podsuszyć w piekarniku kilka minut. Wychodzą wtedy świetne grzanki!

Smacznego dnia


Chleb niskowęglowodanowy

Chleb optymalny

Keto chleb na białkach

ilość: 1 bochenek
potrzebujesz: garnuszka, miksera, łyżki, keksówki o wymiarach 30 x 11 cm (góra!)

SKŁADNIKI:

  • 500g białek (z 12-15 jajek)
  • 100g masła
  • 100g mąki typ 450 (pszenna, orkiszowa lub płaskurka)
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia (polecam bez fosforanów lub własną mieszankę sody i kamienia winnego)
  • 2 łyżki nasion czarnuszki

PRZEPIS:

Rozpuść masło i lekko ostudź.

Białka ubij na sztywno, a pod koniec ubijania wlewaj cienką strużką masło i cały czas ubijaja dalej (w ten sposób masło rozprowadzi się równomiernie).

Mąkę wraz z proszkiem przesiej do miski i wymieszaj lub rozmiksuj z białkami. Żeby białka nie opadły najlepiej dodawać mąkę partiami i - jeśli decydujemy się na mikser - nie miksować już długo.

Na koniec dodaj czarnuszkę i wymieszaj z masą białkową za pomocą łyżki.

Keksówkę wyłóż papierem do pieczenia, a piekarnik nagrzej do 200 stopni.

Mase białkową przelej do keksówki, delikatnie wyrównaj i piecz ok. 1h (do momentu aż chlebek się podniesie, przyrumieni, a na wierzch zrobi się twardsza skorupka).

Chlebek wyjmij wraz z papiarem z keksówki tuż pod upieczeniu i możesz od razu wyłożyć go na kratkę (najlepszy sposób studzenia tego chleba). Gdy chlebek już odrobinę ostygnie (np. po 5 minutach) i nie będzie parzył w palce, zacznij od niego odrywać papier do pieczenia. Jeśli nie zrobisz tego bezpośrednio po upieczeniu, może się przyczepić zbyt mocno do chleba (niestety, testowałam, odrywanie w późniejszym czasie jest trudniejsze i bardziej frustrujące).

Ze względu na dużą wilgoć w tym chlebku, to po 1-2 dniach wkładam go do lodówki. A wcześniej trzymam go na blacie stołu, pod ściereczką. Najdłużej stał u mnie w lodówce ok. 1,5 tygodnia.


Orientacyjny koszt: +/- 10 zł

Orientacyjne BTW: 69 / 87 / 90



Chleb na białkach

jak wykorzystać białka

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © CZYSTY SMAK , Blogger