Wegańskie placki na zakwasie

Wegańskie placki na zakwasie


Wegańskie placki na zakwasie

Wegańskie pancakes na zakwasie


Proste, ekspresowe i bardzo tanie! Wystarczy, że mamy zakwas!

Jeśli masz w domu aktywny zakwas, czasem możesz się głowić co zrobić z jego nadmiarem. Ja chleb piekę głównie dla bliskich, sama jem go bardzo rzadko, więc też się czasem zastanawiam, jak wykorzystać zakwas w inny sposób.

Jednym ze sposobów są placki lub też inaczej: pancakes na zakwasie. Ta wersja jest czysto wegańska. Rolę jajek spełnia tutaj banan. Dodatkowo nadaje on naturalnej słodkości. Można też użyć maleńkiego dodatku czystego cukru, ale to jest mocno zależne od kwaśności naszego zakwasu. Jeśli jest dość młody i przez to mało kwaśny, można go pominąć i poprzestać na samym bananie i dodatku owoców.

Smacznego dnia!



Wegańskie placki z bananem

Wegańskie placki

Wegańskie pankejki na zakwasie



ilość: 12-13 placków
potrzebujesz: blendera, łyżki lub trzepaczki, patelni (świetnie się smażą na naleśnikowej)


SKŁADNIKI: 

  • 1 szklanka aktywnego zakwasu* (ok. 275g) - u mnie żytni (typ 720), ale użyj takiego, jaki masz
  • połowa małego banana (45g)
  • 30ml oleju + mały dodatek do smażenia
  • ¼ łyżeczki sody
  • szczypta soli
  • ew.pół łyżki cukru (może być zamiennik) - zależy od kwaśności Twojego zakwasu
  • świeże owoce do podania (np. druga połowa banana i sezonowe lub mrożone owoce)
  • ew. dodatkowe kilka łyżek mąki (takiej samej, jak użyta przy zakwasie)
*wyjętego z lodówki i dokarmionego przed odmierzaniem składników (w zależności od tego, ile masz zakwasu w słoiczku, to trzeba dodać 100-150g mąki przy dokarmianiu zakwasu)


PRZEPIS:

Banana zblenduj (możesz też go dobrze rozgnieść, ale blendowanie nadaje nieco inną, bardziej rzadszą konsystencję).

Do banana dodaj aktywny zakwas, olej, sodę i sól. Opcjonalnie pół łyżki cukru lub zamiennika (erytrol, ksylitol). Wymieszaj (łyżką lub trzepaczką) na gładką całość.

Konsystencja powinna być gęstej śmietany. Jeśli jest rzadsza - dodawaj po łyżce mąkę (taką samą, jakieś używałeś/aś do zakwasu) - by uzyskać pożądaną konsystencję.

Masę wykładaj łyżką stołową na patelnię lekko natłuszczoną olejem. Smaż do zarumienia się z dwóch stron. Pilnuj, by patelnia nie była całkowicie sucha, bo wtedy placki mogą się spalać zamiast smażyć (nawet na specjalnej patelni do naleśników). W czasie smażenia placki zaczną się podnosić i robić na nich bąbelki. To znak, że można placki odwrócić na drugą stronę.

Gotowe placki podawaj z resztą banana i sezonowymi owocami np. truskawkami. Po sezonie mogą być mrożone owoce.

Po wystudzeniu placki wychodzą nieco zbite i dość wilgotne. Ważne by były zarumienione, bo to pewny znak, że nie będzie surowej masy w środku. 
😉

Dodatkowe wskazówki:

  • To, czy będzie potrzeba dodać kilka łyżek mąki, zależy od konsystencji Twojego zakwasu. Zakwas każdego dnia może się zachowywać nieco inaczej, bo - choć to brzmi śmiesznie - bywa on "kapryśny" 😉
  • Ja bardzo często "zmieniam" swój zakwas. Zaczynałam go robić na mącę żytniej 720. W międzyczasie dokarmiałam zarówno mąką orkiszową 450, mąką orkiszową pełnoziarnistą, jak i mąką żytnią 2000, a potem i tak wróciłam na nowo do żytniej 720. Placki, jak i chleb - wyjdą na każdej powyższej wersji. Powinny wyjść nawet na pszennej! Jeśli zakwas potrafi już ładnie bąbelkować i był użyty kilka razy, to dokarmianie nawet inną mąką (na bazie mojego doświadczenia) nic szczególnego nie zmienia.


Orientacyjny koszt całości: +/- 1,2 zł (już z dodatkiem owoców)


Pancakes bananowe na zakwasie

Placki na zakwasie

Słodkie placki na zakwasie

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © CZYSTY SMAK , Blogger